26.4.07

Nine Inch Nailsin erikoinen promootio toimii


Nine Inch Nails julkaisi viime viikolla yhdeksännen albuminsa, Year Zero, hieman erikoisemman promootiokampanjan voimalla. Bändi mm. teki kiertueen ennen levyn julkaisua, mikä jo sinällään on hieman erikoista, mutta hauskemmaksi homma muuttui, jos seurasi mitä kiertueella tapahtui. Helmikuussa Espanjassa ja Englannissa löytyi keikkapaikkojen WC-tiloista USB-tikkuja, joilta löytyi tulevan muutamia albumin raitoja. Toki epäselvää oli vielä olivatko biisit oikeasti aitoja, mutta sillähän ei loppupeleissä ole merkitystä. Biisit alkoivat levitä nopeasti Internetin välityksellä.

USB-vuodot eivät olleet kuitenkaan läheskään ainoat käytössä olleet metodit. "Vahingossa" löytyi mm. NIN-paita, jossa oli teksti "I am trying to believe". Yllättäen oli olemassa nettisivusto
iamtryingtobelieve.com, eikä kulunut pitkään, kun nettihuhujen ansiosta erilaisia sivustoja alkoi löytyä yhä enemmän. Kaikki kertoivat sekaisin menneestä maailmasta "vuonna 0000" (yllätys, yllätys), joka sijoittuu noin 15 vuoden päähän tulevaisuuteen.

Levyn kampanjaan kuului myös luonnollisesti oma sivusto itse albumille, jonne aluksi pistettiin teaseri tulevasta levystä. Lopulta tämän kuun alussa koko albumi oli streamattavissa sivustolta.

Nine Inch Nails teki siis oikeastaan kaiken sen mistä isot levy-yhtiöt ovat kauhuissaan. Bändi vuosi itse biisejä nettiin, pisti koko levyn pari viikkoa aikaisemmin kokonaisuudessaan kuunneltavaksi eli toisin sanoen, jos vähänkään kiinnostusta asiaan löytyy niin koko levyn vuotaminen nettijakeluun on erittäin helppoa.

Miten sitten lopulta kävi? Luonnollisesti levymyynninhän pitäisi romahtaa, jos levy-yhtiön skenaarioihin olisi uskominen. Eipä tuo lopputulos nyt niin kamalan huono ole. Amerikassa Billboardin top 200 -sijoitusta en tässä vaiheessa vielä tiedä, mutta Internet-albumeissa Year Zero on kakkosena ja rock-albumeissa ykkösenä, joten voisin veikata melko korkeaa sijoitusta myös päälistalla, kun ensimmäisen viikon myynti on Amerikassa lähes 200 000.

Briteissä levy oli sijalla kuusi, toiseksi paras bändin sijoitus kautta aikojen. Suomessa levy meni sijalle viisi, mikä on bändin paras sijoitus koskaan. Muissakin maissa bändin on saanut top 10 -sijoituksia, joten flopista ei ainakaan voida puhua.

Mutta mitä tästä oikein sitten voimme oppia. Ainakin sen, että tekemällä erinomaisen levyn myynti todennäköisesti seuraa - erinomainen albumi nimittäin Year Zero on. Pikaisesti vilkaistuna voisi päätellä myös sen, että nettivuotaminen olisi ollut hyödyllinen ainakin tässä tapauksessa. Tiedän sitten mikä on totuus. Ainakaan huonoja kokemuksia ei herra Reznor saanut tämän levyn julkaisukampanjasta. Nähtäväksi jää mitä mies kehittää tulevaisuudessa.

Koko kampanja on loputon tiedonlähde, joten jos haluat tutustua aiheeseen syvällisemmin (pari päivää siihen saa varmasti uppoamaan), niin googleta Nine Inch Nails Year Zero. Pikaiseen alkuun pääset esimerkiksi Wikipedian artikkelin kautta.

Ei kommentteja: