7.3.08

Haluatko leikkiä "sen seuraavan ison jutut" metsästäjää

Oletko koskaan pohdiskellut, että olisi hienoa toimia levy-yhtiön A&R-henkilönä eli käytännössä siis uusien bändien "metsästyksestä" vastaavana? Internetin ihmeellinen maailma tarjoaa tähänkin ideaa mielenkiintoisia mahdollisuuksia. Markkinoilta löytyy ainakin kaksi sivustoa, joissa käyttäjät voivat ainakin jollain tapaa simuloida tuota A&R-toimintaa.

SellaBand ja Slicethepie tarjoavat tuollaista mahdollisuutta. Sivustot toimivat hieman eri tavalla, mutta perusidea on sama. Eli bändit yrittävät saada itselleen riittävästi kannatusta, jotta pääsevät tekemään levyä.

SellaBand myy 10$:n osuuksia 50 000$:n levytysbudjetista. Tuota vastaan ostaja saa levystä erikoispainoksen kotiin kannettuna (olettaen siis, että bändi saa tuon 50 000$:a kasaan). Lisäksi nämä "Believerit" saavat osuuden myös bändin levymyynneistä ja myös Sellaband-sivuston mainostuloista. Parhaassa tapauksessa tuo 10$:n sijoitus voi siis jopa tuottaa voittoa. Jos bändi ei saavuta 50 000$:n rajaa palautetaan rahat "Believereille" eli riskiäkään rahojen menettämisestä ei ole.

Slicethepiella on hieman erilainen lähestymistapa. Siellä bändit voivat liittyä mukaan Scout Roomiin, josta 1000 bändin joukosta maksimissaan 20 parasta pääsee jatkoon Showcase-osaan. Showcasen voittaja saa lopulta 15 000£:a levyn nauhoitukseen. Slicethepie ei kuitenkaan pysähdy tähän vaan kävijöillä on mahdollista toimia arvostelijoina (arvosteluista voi saada myös rahaa) ja lisäksi on mahdollisuus toimia sijoittajana. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että
kävijät voivat ostaa Backstage Passin, joka maksaa 5£:a. Tuolla hinnalla saa tulevan levyn digiversion, s´pääsyn bändin backstagelle Slicethepie-sivulla ja oikeuden ostaa viisi "sopimusta" alehintaa (Contract). Noilla "sopimuksilla" voi sitten käydä kauppaa sivustolla. Käytännössä homma toimii pörssikauppaa muistuttavalla tavalla. Tuottoakin on tällä sijoitustavalla saavutettu, kun englantilainen indiepoppari
Gilkicker osti itsensä eli hankki kaikki sopimukset itselleen 18.75£:n kappalehintaa, kun se alkoi neuvotella levydiiliä itselleen ison levy-yhtön kanssa eli voittoa tuli jokaiselle "omistajalle" 13.75£:a.

SellaBand ja Slicethepie ovat kieltämättä ihan mielenkiintoisia ideoita, mutta luonnollisesti ne eivät kaikille bändeille ruusuista tulevaisuutta takaa. SellaBandin kauttakin vain 14 yhtyettä on saanut kasaan tuon 50 000$:a ja rekisteröityneitä on kuitenkin useita tuhansia. Loppupeleissä oman uran luominen on luonnollisesti kiinni bändistä itsestään, mutta varsinkin lähellä mainstreamiä liikkuvat orkesterit voivat hyvinkin saada tällaisten projektien kautta sen tarvittavan viimeisen potkun. Kaikille tämä ei ole hyvä vaihtoehto, muttei se myöskään ole tarkoitus.

Enemmän iloa tällaisista sivustoista on varmasti niiden käyttäjille, jotka voivat nimenomaan leikkiä scouttaavansa uusi bändejä ja luonnollisesti siinä sivusta pystyvät puskemaan omia suosikkejaan eteenpäin urallaan. Luonnollisesti tässäkin toimii mainstream-periaate, eli mitä helpommin lähestyttävää musiikkia bändi tekee sen todennäköisempää on varmasti myös "voiton" saavuttaminen kyseisillä sivustoilla. Mutta mitä väliä sillä toisaalta on, leikkiähän tämä vain on, eikö?

Ei kommentteja: